Výstava Karel IV. *700
Léta Páně 1316 dne 14. května o první hodině se narodil v Pražském městě Václav, prvorozenec pana krále Jana a paní Elišky, královny české a polské, a při jeho narození nastala radost a plesání všem, kteří milovali štěstí krále a království.
Petr Žitavský: Zbraslavská kronika
Současné generace mají na Karla IV. štěstí, protože mnozí si ještě pamatují oslavy 600 let od jeho úmrtí v roce 1978. Mnozí si mezitím koupili knihu Panovníci českých zemí (nebo DVD), kde je náš jediný císař zobrazen takto:

Tehdy, stejně jako letos, byly při této příležitosti na Pražském hradě vystaveny korunovační klenoty, jak jinak, než za velkého zájmu veřejnosti.

Člověk by se rád do Prahy zajel podívat, ale stát ve frontě 2-3 hodiny, ještě v horku a po několikahodinové cestě vlakem je nereálné. Na jednom blogu psal pán - Pražák, že ty klenoty chtěl vidět, ale podařilo se mu to napotřetí, protože ty davy čekajících lidí ho dvakrát odradily.

Jan Neruda, Romance o Karlu IV.
Král Karel s Buškem z Velhartic
teď zasedli si k dubovému stolu
ti dva už pili mnohou číši spolu
a zapěli si z plných plic.
"Nuž, dej sem zlaté číše, páže,
a nalej vína - dolej výš -
dnes, pane Bušku, čehos zvíš!"
Král Karel vesel káže.
"Zde po tom víně, Bušku, slyš,
domácí slunce naše vloni hrálo -
toť první víno, které v Čechách zrálo -
aj, tedy vzhůru, pijme již!"
A pili - král však náhle prsknul -
"To že je víno? Tenhle kvas?
Vždyť křiví ústa, láme vaz!"
A zlostně rukou mrsknul.
"Eh, - vezu révu z Burgund sem,"
král dál a dál si v zlosti svoji vede,
"a takovouhle peluň mně z ní svede
ta velebená česká zem!
Jsem přesvědčen, když broskve vsadím,
že sčesám trpké trny z nich,
a chceš-li klidit pustý smích,
zde růže sázet radím!
Však jaká země - taký lid!
Vás kdyby učit chtěli všichni svatí,
zda všimnou si jich Češi paličatí, -
buď svatý rád, když není bit!
Jak bych zde mlátil otep slámy!
Nechť chci, co chci, za krátký čas
se všechno jinak zvrtne zas -
Mám já to bídu s vámi!"
Přec zase číši k ústům zdvih,
a napiv se své velké dobré oči
teď kradmo přes stůl po soudruhu točí,
ten však je jako pěna tich.
Jen - aby marně nezahálel -
pan Bušek máčel zub a pysk
a víno ku půnebí tisk
a po jazyku válel.
"Ba, je to bída," děl zas král
a rychle zavdal sobě vína znovu,
tak rychle, jak by bránil zlému slovu;
však kolem úst již úsměv hrál.
"Mám žízní umřít? - Na mou víru,
tys oslep, páže, - nevidíš,
že přede mnou je prázdná číš? -
A dej mi dobrou míru!
Pij, Bušku, - již se nezarmuť -
a poslyš, co ti král tvůj moudrý praví:
můj jazyk je, jak známo vybíravý -
a našel již v tom víně chuť.
Víš,- zkoumat třeba, Bušku milý!
To víno má svůj zvláštní ráz,
zprv trpké, ale milé zas, -
my, myslím, se už vpili!"
"Nu, vidíš, králi: tak náš lid!
Má duši zvláštní - trochu drsná zdá se, -
však kvete po svém, v osobité kráse, -"
teď přerušil svůj náhle klid
hned rozveselen Velhartice -
"ach přibliž k tomu lidu hled
a přitiskneš svůj k němu ret
a neodtrhneš více!"
(Balady a romance, 1883)
Ovšem i mnohá města se tohoto výročí chytla a od května, kdy oslavy začaly, byla pořádána řada akcí. Samozřejmě i v Praze a už mi to připadalo tak, že se každý chce na tom nějak přiživit, aby měl větší návštěvnost. My jsme zvolili tu hlavní výstavu, která probíhala do konce září ve Valdštejnské jízdárně v Praze.

"Snažil jsem se při konstruování výstavy dávat dohromady objekty, které
spolu vyprávějí příběhy, a na nich ukázat, jak Karel IV. reagoval, jaký
byl a pokusit se o jakýsi jeho psychologický medailonek," řekl
novinářům autor výstavy a ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt.

O Karlu IV. bylo toho napsáno už tolik, že tady nechci vypisovat všechny jeho počiny. Každý ví, že založil Univerzitu Karlovu, nechal postavit Kamenný most - nyní Karlův, víme, že měl čtyři ženy.


První Karlova manželka Blanka z Valois, které na jejím dvoře údajně pro její světlé vlasy říkali Blanche, stála po boku mladého kralevice v nejtěžších letech jeho života. Jejich manželství provázela dlouhá odloučení, ostatně společně začali manželé žít až sedm let po svatbě, když byl Karel svým otcem povolán do Itálie.

O životě Anny Falcké mnoho nevíme, také proto, že její manželství s Karlem trvalo jen krátce. Sňatek s ní Karlovi pomůže uklidnit poměry v římské říši. Soužití manželů ale poznamená brzká smrt Karlova prvního syna. Brzy nato si Anna Falcká při pádu z koně zlomí vaz.

Annu Svídnickou Karel původně vyhlédne jako vhodnou manželku pro svého prvorozeného syna Václava. Ten se však nedožije druhého roku věku, a když krátce nato zemře i Karlova manželka, rozhodne se s Annou uzavřít sňatek sám.
Zaradujte se již rozkoší povznášející radosti srdce všech našich věrných. Plesejte již všichni naši poddaní a celý národe slav všeobecné radovánky k prospěchu našeho krále. Neboť hle, královský kmen nasadil urozenou ratolest. Máme syna, jásejte, věrní milí!
Karel IV. oznamuje narození syna Václava (pozdější český král)

Poslední Karlova manželka vyniká mimořádnou silou, královstvím se brzy šíří zvěsti o tom, že zvádne ohnout koňskou podkovu. Mezi ní a Karlem je věkový rozdíl přes 30 let. Jako jedinou českou královnu ji slavnostně korunuje sám papež.
V chrámu sv. Víta se při příležitosti 700. výročí narození konala slavnostní mše:


Výstava ve Valdštejnské jízdárně v Praze slibovala představit Karla IV. jako mimořádnou osobnost evropských politických a kulturních dějin, jako zbožného, vzdělaného, cílevědomého a prozíravého panovníka, který k prosazení vlastních cílů neváhal použít širokou paletu diplomatických prostředků, lest a taktizování nevyjímaje. Jedním z nezaměnitelných rysů Karlovy vladařské koncepce bylo programatické využívání výtvarného umění a architektury k propagaci císařského majestátu. Karel IV. se zapsal do historie jako jeden z nejvelkorysejších uměleckých mecenášů a zakladatelů, současně také jako jeden z nejčastěji zobrazovaných panovníků v dějinách středověké Evropy.

Nemáte ponětí, jak obludné je vládnout!
Karel IV. v dopise Francescu Petrarcovi
Zde je celý život Karlův, klikněte a pak pro přehlednost i vpravo nahoře - Kapitoly:
Výstava například zcela výjimečně a na pouhý týden ukázala Zlatou bulu císaře Karla IV. z roku 1356, hlavní zákoník platný až do konce říše v roce 1806. Návštěvníci mohli srovnat nejznámější Karlovo vyobrazení z votivního obrazu Jana Očka z Vlašimi s karlštejnskou nástěnnou malbou, sochou ze Staroměstské mostecké věže či vzácným Morganovým diptychem zapůjčeným z New Yorku.


Do dnešní doby se nedochovalo mnoho osobních předmětů Karla IV.
Výstava ukázala fragmenty císařova pohřebního roucha nebo rukavici, která
byla podle legendy zanechána hornofalckému městu Neustadt an der
Waldnaab Karlem IV. S ohledem na drobné rozměry ale pravděpodobně přímo
jemu patřit nemohla.

Po 667 letech se na území Čech vrátila koruna, kterou
se Karel IV. nechal korunovat v Cáchách římským králem.

Královská koruna ze zlaceného stříbra byla vyrobena na míru, o čemž podle historiků svědčí její nezvykle velký obvod (66cm), který odpovídá Karlovým ostatkům. Panovník ji nechal zhotovit v Praze před odjezdem do Cách, kde byla stvrzena jeho korunovace římským králem.
Výstava, kterou o českém králi a římském císaři Jiří Fajt připravil, také několikrát komentoval v televizi i v tisku. Použila jsem jeho rozhovor otištěný v Hospodářských novinách:

HN: Proč je pitomost říkat Karlovi IV. Otec vlasti?
Otec vlasti, latinsky Pater patriae, to poprvé zaznělo v pohřební řeči Vojtěcha z Ježova. My to ovšem musíme vnímat v úplně jiném kontextu, než jak to vytvořilo obrozenecké devatenácté století. Je to termín používaný i pro jiné středověké panovníky, a dokonce i pro papeže. Vlastí je míněn zemský okrsek. Je to tedy člověk, který měl velkou moc.
HN: Zdůrazňování Karlova zvláštního vztahu k Českému království je tedy přehnané?
Karel byl už za svého života viděn dvěma způsoby. Když se podíváte do kronik, je to patrné. Záleží, jestli vezmete do ruky českou, nebo německou. Čeští kronikáři samozřejmě Karla oslavují, byli mu blízcí, uvědomovali si, jak nesmazatelné jsou jeho zásluhy - to není možné relativizovat, i dnešní tvář Prahy je v podstatě tváří karlovské Prahy.
Když ale máte v ruce kroniku z historického území Svaté říše římské, vidíte úplně jiný obraz Karla IV. Podstatně kritičtější. Řada z autorů těch kronik byli městští kronikáři. A Karel IV. využíval říšská města velmi pragmaticky jako finanční zdroj.
HN: Jak přesně je využíval?
Uvaloval na ně speciální platby. Dal jim například do povinnosti, že město musí zaplatit tažení vojska.
HN: Jiná města císař nevyužíval?
Takto tvrdě využíval jen říšská města, jen nad nimi měl přímou moc. Ještě byla města šlechtická a biskupská. Tam už neměl takové možnosti. Jeho byl například Kolín, Cáchy, Norimberk, Štrasburk, Frankfurt. Tam si instaloval svoje úředníky, nejvyšší byl říšský rychtář.
HN: Císař Karel IV. měl ale oponenty zejména mezi šlechtici, ne?
Napětí vůči císaři v německy mluvících zemích ovlivnili hodně Habsburkové. Karel totiž na počátku 60. let 14. století přistihl Rudolfa IV. Habsburského inflagranti. Dokázal, že Rudolf, který toužil Karla sesadit a stát se císařem místo něj, falšoval listiny, aby si přisvojil vyšší titul arcivévody. Byl jen vévoda. Je trochu pikantní, že Rudolf byl Karlův zeť.
HN: Jak jej přistihl?
Karel si z Itálie pozval Franceska Petrarku a pověřil ho studiem dokumentů, o kterých měl pochybnosti. Petrarca vyhotovil studii, na základě které Karel Rudolfa zesměšnil a dokázal jeho podvod.
Tato trapná situace započala rivalitu mezi Habsburky a Lucemburky, která trvala generace. Už před polovinou 15. století si Habsburkové s císařem vyřizovali účty ústy svého dvořana Piccolomina, pozdějšího papeže. Piccolomini napsal kroniku, která byla hojně opisována a měla velký vliv na tehdejší vzdělance. O Karlovi v ní píše, že by byl býval velkým císařem, kdyby se říši věnoval tolik co Čechám. A tady má původ i ta bohemocentrická interpretace Karlovy osobnosti. Piccolomini byl první, pak přišel veliký císař Maxmilián I., který prohlásil, že Svatá říše nezažila horší morovou epidemii, než byl Karel IV.
HN: Měla ta rivalita i nějaké skutečné důsledky?
Ano, uvědomme si, co se stalo ve svatovítské katedrále - základní kámen k ní položil Karel IV. ještě se svým otcem Janem Lucemburským. Chrám slouží nejen ke korunovaci českých králů, ale i k pohřbům. Karel tam nechal vytvořit kryptu, kam uložili ostatky jeho manželek a také sám se v ní nechal pohřbít. Nad zemí byly náhrobky, s největší pravděpodobností ležely tam, kde dnes stojí habsburské mauzoleum. To je uprostřed křížení příčné lodi a východního chóru.
Pak ale přišli Habsburkové, kteří měli s Karlem IV. otevřený účet. Maxmilián II. nechá zřídit mauzoleum na místě náhrobků Lucemburků. Takže v Praze, v katedrále svatého Víta, se začala vymazávat lucemburská památka. My proto dnes nemáme ponětí, jak náhrobek Karla IV. vypadal. Známe jen epitaf.
A když nastoupil Rudolf II., nechal dokonce z lucemburské krypty vybrat tělesné pozůstatky všech pohřbených - ještě tam přibyl Ladislav Pohrobek a Jiří z Poděbrad. Všechny nechal přeložit do jediné rakve, kde se ostatky smíchaly dohromady. Ta rakev pak skončila v kryptě pod habsburským mauzoleem. Rudolf tak úplně vyčistil památku na Lucemburky. Tak se Habsburkové vyrovnali s Karlem IV.
HN: Zastánci Karla IV. tomu nezabránili?
Panovník se v Čechách vždy těšil posvátné úctě. Zdědili ji i prezidenti, Masaryk i Zeman. Požívají zázračné ochrany jakési aury nedotknutelného úřadu. Takže když Habsburkové rozhodli, že to tak bude, tak to tak bylo. Samozřejmě se souhlasem arcibiskupa.
HN: Měl Piccolomini pravdu v tom, že se Karel IV. věnoval Českým zemím víc než říši?
Neměl. Karel napsal pro říši Zlatou bulu, to byl základní zákoník. České království si přetvořil v základnu své moci. Otcovská linie měla kořeny v lucemburském hrabství, což bylo malé a slabé teritorium na to, aby odtud ovládl celou Říši římskou.
Karel chytře pochopil, že Praha může být tou pravou základnou, ale neudělal Prahu centrem království, ale přímo císařství. To je velmi důležité. Do té doby císař nebo panovník ve Svaté říši římské neměl žádnou centrální rezidenci. Neexistovalo hlavní město. Panovník trávil čas v sedle, cestoval mezi falcemi - většími i menšími opevněnými hrádky. Harcoval s velkým doprovodem, měl s sebou i kancelář. Zastavil se vždy na pár dní na některé falci, tam vydal listiny, uspokojil nároky tamních pánů, kteří po něm chtěli různá privilegia, trhová, vaření piva, možnost těžit v lesích a jiná. On jim to vydal a táhl dál. Karel je prvním panovníkem, který se opřel o jediné město. A tím se stala Praha.
HN: Jiná velká města nežárlila?
Měl ještě druhou oblíbenou rezidenci: Norimberk. Je archivně doložené, že tam byl třiasedmdesátkrát. Já jsem to sčítal, delší dobu byl samozřejmě v Praze, ale Norimberk je ve velmi těsném závěsu. V Norimberku našel velkou ekonomickou sílu. Bez něj by nevznikla možná ani Praha, jak ji dnes známe.
Jsem přesvědčen o tom, že norimberské peníze stojí za stavbou Karlštejna. Stříbrné doly v Kutné Hoře nemohly zvládnout ten obrovský nápor na finance. Karel ke svým počinům strašně potřeboval peníze. Založil Nové Město, to bylo svého času největší městské založení vůbec. Dobytčí náměstí, dnes Karlovo - největší náměstí na kontinentě. Půdorys, který Karel Praze vyměřil, vystačil městu až do industrializace. Navíc to trvalo pár let, za tři nebo čtyři roky nechal obehnat celé město zdí s věžemi. Dal zvýhodnění těm, kdo si tam postavili kamenný dům. Nemuseli platit daně. To město vyrostlo ze dne na den. Jsou to geniální kroky dobrého manažera.
HN: Promítá se pragmatismus i do jeho náboženského cítění?
Jeho náboženské cítění má silný politický rozměr. Karel IV. věděl, že středověký panovník je tím mocnější, čím kvalitnější má sbírku svatých, tedy relikvií. Věděl, že nejcennější jsou pašijové relikvie, ty z posledních dní Krista na zemi, a tak se na ně soustředil: ze Sainte Chapelle získal dva trny z trnové koruny, získal i hřeby, kterými měl být Ježíš přibit na kříž, získal částečku provazu, kterým byl při bičování připoután. Získal také houbu, kterou namáčeli do octa a podávali Kristu místo občerstvení, aby to utrpení na kříži prožil a neomdléval.
Karel IV. také vytvořil český relikviářový poklad, věnoval se českým zemským patronům. Ze svatého Václava učinil primase sboru českých patronů. K nim ale nepatří jen Václavova babička svatá Ludmila a benediktinský opat svatý Prokop, přidá také svatého Víta a svatého Zikmunda.
HN: Jak líčí Karla IV. ti kritičtí kronikáři z říšských měst?
Oni o něm píší jako o Karlu Lstivém. Byl velmi obávaný. Karel se neštítil nesplnit slovo, když viděl, že se mu to hodí jinak. Uzavíral mírové smlouvy, které měly jepičí trvání.
Středověký člověk byl šíleně emotivní, hned se tasily meče, problémy se řešily na bojišti. To uměl Karel taky, ale velmi vážil, jestli to nechá zajít tak daleko. Velmi intenzivně používal sílu slova a práva. Volal po právním státu - ustanovil český zákoník Majestas Carolina. S ním ale narazil. Stejný zákoník, který vytvořil pro říši, chtěl prosadit i v Čechách, ale neuspěl. Odpor české šlechty byl veliký. Říkala mu: "My máme svůj svět, který nám vyhovuje." To má jistou kontinuitu dodnes, snaha o české řešení. Karel narazil, a aby nemusel přiznat porážku, tak řekl, že ten dokument shořel.
.HN: Kdy se například projevil jako nevybíravý pragmatik?
Zmiňoval jsem Norimberk. Víme, co uděl s tamními Židy: na začátku roku 1349 jim potvrdil svou ochranu, Židé vždy stáli pod královou ochranou. Byli jediní, kdo směl obchodovat s penězi. Procházela jimi lichva, křesťan to nesměl až do poloviny 14. století. Norimberští se tehdy rozhodli - skutečně to má původ u nich -, že si založí vlastní bankovní byznys. První banky známe z Florencie, ale na sever od Alp to byl Norimberk.
Patriciát, který měl tento záměr, potřeboval zlikvidovat konkurenci - tedy Židy. Pár měsíců poté, co král dal své privilegium norimberským Židům, jej v Praze navštěvují patriciové z Norimberka včetně Ulricha Stromera, jednoho z největších stoupenců císaře. A vladař se nechává přesvědčit, vydává jim trhové privilegium a povolí zlikvidovat židovskou čtvrť, která byla přímo pod císařským hradem. Po pogromu císař na místě synagogy založí Kapli Panny Marie. V Norimberku bylo povražděno na pět set Židů.
Avšak Karel se takto k Židům nechoval běžně. S pražskou komunitou dobře spolupracoval, nikomu nebyl zkřiven vlásek. V případě Norimberku ale vycítil, že se tam kumuluje kapitál, který potřeboval.
HN: A tak obětoval pět stovek poddaných.
Karel byl velmi pragmatický, chytře využíval nejrůznějších nástrojů k dosažení svého. Na pozadí stojí jeho výchova. Karel IV. na rozdíl od svých vrstevníků měl literátské vzdělání. Učil se gramatice, latině. Řada jeho vrstevníků toto odmítala. Výuka představovala kontakt s přísným učitelem, který skutečně své žáky trestal i fyzicky. Princátka i jejich rodiče se chtěli vyhnout autoritě učitelů, kteří by jim mohli vyčítat, kdyby něco neuměli a nebyli připravení. Princové měli být připravení na hrdé naplňování svého poslání, museli si posilovat svůj majestát. A nechat se ve středověku vzdělávat, to bylo v protikladu. Ani v Karlově případě to nebyla dobrovolná volba.
HN: Jak to, že ne?
Výchovy se mu dostalo na francouzském dvoře, kam ho otec jako sedmiletého poslal a kde si jej vzal pod ochranu francouzský král Karel - právě po něm si český kralevic vzal při biřmování jméno. Vzdělání mu přineslo mimo jiné velkou výhodu v tom, že se naučil sebekontrole. To bylo něco, čím se odlišoval od okolí.
V situaci, kdy ostatní tasili meče, on přemýšlel několik kroků dopředu, co má udělat, aby nakonec vyšel jako vítěz. Právě to jej v očích vrstevníků dělalo nebezpečným. Proto byl "Lstivý". To nebylo ve středověku zvykem, věci se řešily mnohem přímočařeji. Karel byl chytrý, mnohdy vychytralý, ale dokázal dosáhnout velkých věcí. Jsou to kvality každé velké osobnosti.
HN: Takže se mu nestávalo, že by jednal v afektu?
Máme důkazy o tom, že i když se uměl ovládat, také byl impulzivní. V Norimberské kronice se píše, že jeden z jeho učitelů mu vyčítal, když něco neuměl, a student, jak byla dotčena jeho hrdost, se ohnal - zřejmě nějakým brkem, to se tam v detailu nepíše - a poranil tomu učiteli oko. Kronikář píše, že Karel potom k tomu učiteli velmi přilnul, že si byli celý život blízcí, že z něj udělal arcibiskupa a nakonec kardinála - to je samozřejmě Jan Očko z Vlašimi.
Historiografie uvádí, že Jan Očko přišel o oko při chirurgickém zákroku - jasně, ale už se dosud nikde nepsalo, proč muselo dojít k operaci. Karel mu prostě vypíchl oko.
HN: Jaké další historky se nikde nepíší?
Oficiálně jsou zamlčovány ty skutečnosti, které nepasovaly do obrazu takzvaného Otce vlasti. Třeba že "Otec vlasti" na šest let předal české království do správy kupeckému synkovi z Braniborska. Byl jím Dětřich z Portic. Celých šest let zastupoval krále, Karel mu to předal i s regáliemi, to znamená s právy i povinnostmi panovníka. Pak se Karel vrátil, pochopil, že Dětřich je moc schopný a že by mu mohl přerůst přes hlavu, tak jej "povýšil" jinam, aby se ho vlastně zbavil. Vyjednal mu s papežem arcibiskupský stolec v Magdeburgu. Což je blízko Dětřichovu rodišti.
Karel měl velký cit na lidi, jeho rádcové, to je jedna osobnost vedle druhé. Neopíral se ovšem o české šlechtice, protože věděl, že s nimi bude mít vždy problém, opíral se o cizí. Hlavně o Slezsko. Češi by bývali mohli vytvořit protikrálovskou kliku, s tím bojoval Jan Lucemburský a Karel se dokázal poučit.
HN: Na předchozí výstavě o Karlu IV., kterou jste také kurátoroval a jež se konala na Pražském hradě, platily složité rezervace. Nyní ve Valdštejnské jízdárně nic takového nebude?
Rezervace nebudou. Lidé neměli na Hradě šanci se tam dostat. Pokud bude takový zájem, že se vytvoří fronta, tak holt bude fronta. Nechci, aby se opakovala situace, že lidé přijeli, často z daleka, a dozvěděli se, že je vyprodáno. A zájem asi bude, už máme vyprodáno všech tři sta lektorovaných prohlídek, ale budeme přidávat další.
HN: Vy také budete provázet návštěvníky. Vaše lektorské hodiny jsou v podvečer, po zavírací době. Proč?
Už jsem to tak dělal na výstavě o Jagelloncích v Kutné Hoře a bylo to velmi populární. Musí to být po zavírací době, protože já to nezvládnu za méně než za tři hodiny. Ale zase by to mohlo mít krásnou atmosféru. Vždy se snažím vycítit, jakou náladu mají lidé v mé skupině. V Kutné Hoře jsme bývali i třeba až do půlnoci. Když uvidím zájem, tak to tak může být i tady.
HN: To máte tolik času?
Je to po pracovní době a mě to baví. To je smysl mé práce. Nedělám výstavy pro své kolegy. Jsem připraven trávit tady hodně času, neberu si žádnou dovolenou.
Kdo je Jiří Fajt? Léta přednášel na univerzitě v Berlíně, působil jako vedoucí pracovník na univerzitním vědeckovýzkumném institutu v Lipsku a připravil např. velmi povedenou výstavu Karel IV., císař z Boží milosti v New Yorku v roce 2005, či Europa Jagellonica 1386 až 1572, která kromě Kutné Hory byla v letech 2012 a 2013 instalována i ve Varšavě a Postupimi. Vyžadoval by, aby instituce byla internacionálně akceptovaná, požadoval větší výkony a netoleroval by dlouhodobě zaběhnuté toky peněz, které se i laikům zdají být přemrštěné: třeba za hlídání či úklid objektů.






Pro četné návštěvníky výstavy mohlo být překvapivé už to, že Praha nebyla zcela výsadním Karlovým působištěm, protože jeho silnou přízeň měl také bavorský Norimberk, kde se narodili a byli pokřtěni Karlovi dva synové Václav a Zikmund. Jen akcenty jako by byly trochu odlišné: Norimberk, místo potřebného hospodářského a finančního vlivu (Karel potřeboval na své vize peníze a ty mu dávali jiní); Praha, Karlův dějinný rozvojový projekt, jeho Sluneční město..
Výstava ve Valdštejnské jízdárně zachytila i napětí mezi německými a českými společnostmi té doby. "Dychtil po majetku, územích a lidech, a co získal do svého držení, předával Království českému, nikoliv Říši," připomíná například citát Jacoba Twingera, tehdejšího štrasburského kanovníka a historiografa.
Bezmeznou otcovskou lásku Karla k Pražanům zase relativizuje jiný současník, Konrád z Halberstadtu: "... k pražským měšťanům se choval jako k čeledínům a nadmíru je ponižoval."
Těchto pnutí uvnitř svého veřejného obrazu si byl dobře vědom i sám Karel, který je všechna překonal ve svém životopise a autohagiografii Vita Caroli. "A království prospívalo den ode dne," kreslí pohádkově Karel, "obec dobrých nás milovala, zlí se nás báli a vystříhali se zla. Spravedlnost vládla sdostatek v království..."
Tak velká a intenzivní starost o vlastní veřejný obraz, dnes bychom řekli o mediální sebeprezentaci, je v Karlově době zcela neobvyklá. Je z ní cítit eschatologická starost (tedy starost o věci poslední, o konec a co bude po něm), jako by se Karel IV. bál smrti a chtěl Bohu (a Dějinám) předložit co nejkrásnější obraz svého díla života.
Na výstavě byl zákaz focení, ale s tak striktním přístupem, kdy jsme byli hlídáni takřka na každém kroku, jsem se zatím nikde nesetkala. Bylo tam podstatně více službu konajících asistentů, kteří měli patrně vymezen svůj úsek a rozhodně nestáli na místě. Takže fotky nešlo pořídit žádné, ale nakonec se mi podařilo získat tyto záběry vystavených předmětů i s jejich přesným popisem:














Při pohledu na sochu si musíme uvědomit, že při přípravě výstavy byly v pohybu tuny kamene. Jiří Fajt si zakládá na tom, aby se vystavily originály, takže se snímaly sochy z fasád, interiérů i exteriérů objektů, které s císařem a jeho dobou souvisejí. Celkově sem bylo navezeno 37 kamenných soch z celé Evropy. Transportovaly se těžké kamenné skulptury jako třeba originál sochy Karla IV. z Mostecké věže (na snímku), který váží 2 tuny, či týnský tympanon, který má 4,5 tuny, Madona ze Staroměstské radnice, něco i z Norimberka. Jde o složitý proces, aby se se sochami dalo projet, řada exponátů se musí vyčistit či restaurovat. Složitá je při tom i administrativa, protože řada vypůjčitelů chce poslat zásilku co nejpozději.
Autoři takové výstavy připravují koncept několik let, objíždějí konkrétní místa, kostely atd., osobně mají exponáty předem prozkoumané. Práce na přípravě a produkci výstavy trvají minimálně rok. Je třeba si uvědomit, že zapůjčitelé mají různé požadavky na způsob vystavení, někdy chtějí své uprázdněné místo ve vlastní expozici zaplnit reciproční zápůjčkou (např. jindřichohradecká madona šla na oplátku do muzea v Clevelandu).
Složité je to s rukopisy. Každý smí být vystaven na různou dobu, to znamená nutnost řešit, čím jej ve vitríně nahradit, aby věcná souvislost nebyla přerušená. Všechno je přesně ošetřeno ve výpůjčních smlouvách, rukopisy přivezou kurátoři až daný den ráno a třeba za 14 dnů se zase musí z vitríny vyjmout, je to stálý pohyb po celou dobu trvání výstavy. Navíc je třeba pravidelně pořizovat výpisy měření ve vitrínách pro některé zapůjčitele, elektronicky se posílají majitelům křivky průběhu klimatu. Každý materiál vyžaduje jiné podmínky. Např. stříbrné předměty mají předepsané nižší procento vlhlosti než dřevěné exponáty, které se vezou z vlhkého kostela, čili jsou předměty, které nemohou být v jedné vitríně společně, ale zase všechno musí tematicky zapadat.
Texty vzácných tisků jsou načtené ve sluchátkách, na dotykových obrazovkách si návštěvník může listovat v nejzajímavějších kronikách.
Na konci výstavy čeká návštěvníka vyvrcholení, byl to prý nápad Jiřího Fajta. Šlo o pokus zrekonstruovat pohřební průvod Karla IV. Jeho složení a trasa se poměrně přesně popisují v augsburské kronice. Průvod šel čtyři dny, z katedrály přes Karlův most, Novoměstskou radnici a Emauzy na Vyšehrad, přes kostel sv. Jakuba a kostel Panny Marie Sněžné zpět na Pražský hrad. Přes noc byly císařovy ostatky vždy uloženy v jednom z kostelů na cestě. První nápad - vytvořit průvod z cínových figurek - ztroskotal na velké finanční náročnosti. Výtvarník Pavel Koch pak přišel na to, že by se daly figurky vyřezat z daleko dostupnějšího materiálu, na který přijde patina. Na konci tedy návštěvník mohl spatřit maketu Karlova mostu a na ní sedm set figurek přesně v tom složení, jak tehdy šli - šlechtici, dvorní dámy, měšťané...
Rozpočet výstavy se pohybuje kolem 40 milionů korun, z toho 27 milionů pochází z veřejných zdrojů.
Výstava se konala ve Valdštejnské jízdárně v Praze od 15. května do 25. září 2016 a následně pak v Norimberku v Germánském národním muzeu od 20. října 2016 do 5. března 2017. Pořadateli výstavy jsou Národní galerie v Praze a Dům bavorských dějin ve spolupráci s Vědeckým centrem pro dějiny a kulturu východní a střední Evropy při univerzitě v Lipsku.

Výstava představila Karla IV. jako mimořádnou osobnost evropských politických a kulturních dějin, jako zbožného, vzdělaného, cílevědomého a prozíravého panovníka, který k prosazení vlastních cílů neváhal použít širokou paletu diplomatických prostředků, lest a taktizování nevyjímaje. Jedním z nezaměnitelných rysů Karlovy vladařské koncepce bylo programatické využívání výtvarného umění a architektury k propagaci císařského majestátu. Karel IV. se zapsal do historie jako jeden z nejvelkorysejších uměleckých mecenášů a zakladatelů, současně také jako jeden z nejčastěji zobrazovaných panovníků v dějinách středověké Evropy.

Cílem výstavy je ukázat portrét Karla IV. oproštěný od zkreslujících
nánosů ideologických předsudků a nabídnout veřejnosti plastickou
podobiznu historické osobnosti s jejími pozitivními i stinnými
stránkami. Osobnost Karla IV. bude promítnuta na kaleidoskopické pozadí
širokých dobových kulturně-historických souvislostí, k nimž ve 14.
století patřily např. klimatické změny, sucha i povodně, neúrody,
hladomory, morové epidemie, židovské pogromy anebo finanční krize. A
právě do tohoto historického kontextu s nápadnými aktuálními přesahy
bude zasazen obdivuhodný rozkvět karlovského umění a architektury. Byl
tedy život na císařském dvoře natolik odtržen od ne vždy uspokojivé
reality všedního dne v podhradí? Jakým způsobem byl vlastně současníky
vnímán Karel IV.? Odkud přicházely finanční prostředky na velkolepou a
nákladnou císařskou reprezentaci? Jak si lze představit shromažďování
svatých ostatků a jaká byla role umění ve službách Karlovy říšské
politiky? Kdo byli ti, kteří jménem císaře konali a zajišťovali mu tolik
potřebnou podporu? Na tyto otázky si už musí každý odpovědět nebo i domyslet sám, i podle toho, co zhlédl.



A co bylo na výstavě nejcennější? To bych si sama netroufla říci, ale využiji odpovědi Jiřího Fajta, ředitele NG.
"Za každým z těch 250 předmětů stojí osobní příběh při jeho získávání. Není to tak, že bych sedl ke stolu, napsal 250 dopisů a čekal na pozitivní odpovědi. Na začátku musí být dobře zpracovaná koncepce výstavy včetně soupisu exponátů, které chceme získat. Současně musí probíhat osobní kontakty s majiteli děl. S drtivou většinou z nich jsem osobně hovořil, vysvětloval jim náš koncept a snažil se je získat pro tento projekt. Základem úspěchu je mít něco za sebou, mít určitou pověst, jinak je to prakticky nemožné. Jen pro ilustraci - pro jednu deskovou malbu holandské provenience z poloviny 14. století jsem jel až do Clevelandu.
Z dalších exponátů bych vyzdvihl fragment z náhrobního monumentu Markéty Brabantské, což byla Karlova babička, manželka Jindřicha VII., prvního císaře z hraběcího rodu Lucemburků. Byl velkým Karlovým vzorem a jasně ho nasměroval k císařskému titulu. Jindřich VII. si jel do Říma pro císařskou korunu, ale jeho manželka tam nedojela a zemřela v Janově. Jindřich nechal udělat u Giovanniho Pisana fascinující náhrobník. Je to jedna z nejkrásnějších evropských soch 14. století. Tato památka dosud neopustila Janov.

Výjimečným exponátem je také desetimetrové gotické okno ze špitálního kostela Svaté Marty v Norimberku. Povedlo se nám to díky okolnostem, souvisejícím s rekonstrukcí tohoto kostela, který je jednou z největších pokladnic sklomalby 14. století. Před rekonstrukcí kostela před pěti lety bylo rozhodnuto, že okna budou vyňata, což je zachránilo, protože kostel pak vyhořel. Proto máme ojedinělou možnost vidět tyto sklomalby v Praze. A tak bych mohl pokračovat.
Jaká je historie koruny, přivezené z Cách, kterou byl Karel IV. korunován římským králem?
Korunu jsme získali z pokladnice katedrály v Cáchách, což je veledůležité místo Svaté říše římské, které založil v roce 800 Karel Veliký. K němu se Karel IV. velmi hlásil a řadu památek katedrále věnoval včetně této koruny. Koruna vznikla v roce 1349 nebo krátce před tím v Praze ve dvorské zlatnické dílně, v níž byla o pár let dříve vyrobena Svatováclavská koruna. S touto korunou odjel Karel do Cách, kde se nechal nad hrobem Karla Velikého podruhé korunovat římským králem. První korunovace proběhla za méně legitimních podmínek v roce 1346 v Bonnu. Karel byl zvolen římským králem v době, kdy byl stále ještě panujícím císařem Ludvík Bavorský. Říše tedy měla dva panovníky. V roce 1347 Ludvík Bavorský tragicky zemřel při honu a Karlovi se otevřela cesta ke kýžené metě. K tomu potřeboval být korunován na starobylém legitimním místě. Na to velmi dbal.

Po samotné korunovaci korunu symbolicky i fyzicky věnoval Karlu Velikému. Ten je v Cáchách zachován v podobě ostatku jeho lebky, podobně jako my máme ve svatovítské katedrále zachovánu lebku Svatého Václava. Karel IV. nechal vyrobit pro Karla Velikého krásnou relikviářovou bustu a té věnoval korunu, kterou byl před tím korunován. Totéž udělal v roce 1347 se Svatováclavskou korunou, pro niž nechal také vyrobit relikviářovou bustu. Svatováclavská busta se nedochovala, ale cášská ano. A z ní se podařilo vypůjčit zmíněnou korunu. Tady bych chtěl ocenit spolupráci s pražským arcibiskupstvím a kardinálem Dominikem Dukou, který nám v církevním prostředí v Cáchách otevřel dveře a významně nám pomohl. Je to poprvé, co koruna římského krále od roku 1349 opustila Cáchy a určitě to je na dlouhá desetiletí naposledy.
Přestože jej celý život sužuje dna, bezprostřední příčinou jeho smrti je úraz. Po nešťasném pádu z koně si zlomí krček stehenního kloubu a je upoután na lůžko. Krátce nato dostane zápal plic, jemuž večer 29. listopadu 1378 podlehne.
Mezi smrtí a pohřbem uplyne několik dní, během nichž se do Prahy sjíždějí smuteční hosté z celého království.
V sobotu 11. prosince se císař v doprovodu 564 světlonošů vydá na svou poslední cestu.
Čtvrtý já Karel, velkého světa ondy hrůza a císař nepřemožený, nyní přemožen smrtí pod tímto rovem jsem ukryt; Bože vznešený, prosím, ať duše hvězdy pronikne.
nápis na náhrobku Karla IV. citovaný v pohřebním proslovu Jana Očka z Vlašimi
Tak jsem se zamyslela ... k tomuto výročí a k výstavě
Karla IV. u nás zná asi každý, i ten, kdo je historický analfabet. Myslím, že kdybychom se postavili někam na ulici a zeptali se lidí, kdo je největší Čech, předpokládám, že Karel IV. by byla většinová odpověď. Většinou je to tak podáváno a setkáváme se s tím i v učebnicích už na základní škole. Ono je to trochu zjednodušené, protože tam se dovíme, že založil univerzitu, postavil Karlštejn a také nechal vyrobit korunu, později součást korunovačních klenotů. Dokonce má podíl na pěstování ovoce, třeba švestky byly do Čech dovezeny v jeho době. Takže takový člověk přece musí být Čech jak poleno, ne? Jenže ono je to trochu složitější. Přijdete na výstavu a možná mnohým, možná některým, já nevím, mohlo být divné, jak je tam prezentován. Žijeme v době vzdálené od Karla IV. už 700 let a troufnu si říci, že už vše bylo napsáno. Dnes je doba, kdy většinu lidí zaujmete nějakou pikantností. Asi proto hodně lidí čte bulvár. Kdo žije klidným a spořádaným životem, je pro část lidí nudným. Ale pokud je to, jak se dnes říká, celebrita velikosti Karla IV., tak i na něm musíme najít něco, čím se autor zviditelní a odliší se od mnohých, kteří už podobné výstavy pořádali. A uvědomme si, jak jsem psala hned na začátku, právě my, současné generace, máme to štěstí, že žijeme v době, kdy si 700. výročí narození této osobnosti můžeme připomenout, mnozí byli svědky také oslav v r. 1978. Dalšího kulatého výročí se nedožijeme. Proto i při studiu těchto materiálů mi došlo, že tak to jistě chápal i ředitel Národní galerie Jiří Fajt. Určitě pochopil, že touto výstavou svým významem nevídanou, si může vytvořit svůj piedestal. Připomněl mi trochu kapitána Smithe z Titanicu, kterému za odměnu před koncem kariéry byla svěřena plavba na této super lodi. Výstava skončila a já doufám, že p. Fajt neztroskotal, ale popluje dál. Přemýšlela jsem, jaký on je. Řekla bych, že je pro svou práci zanícený, doslova workoholik. Svým vzhledem mi na fotkách připomíná trochu Antonína Dvořáka, ale to bude jen těmi vlasy. Jiří Fajt určitě také chtěl, aby celá výstava pod jeho vedením vyzněla jako velká symfonie. Poskytl nespočet rozhovorů a dokonce se osobně zapojil do komentovaných prohlídek pro zájemce. Dělá to po pracovní době, takže začátek byl asi v 19:30 a protože se zná, tak odhadl možný konec až na půlnoc. Proto, jak jsem slyšela doporučil lidem, aby si vzali svačinu. Tady nevím, co si mám myslet. Pokud to byla pravda, a slyšela jsem to v rozhlasové ukázce, pak asi nečetl návštěvní řád. My jsme byli na výstavě asi tři hodiny, což při takovém rozsahu je normální. Ke konci se přítel potřeboval napít a jen jsem vytáhla malou láhev vody z tašky, již jsme byli ostrahou důrazně napomenuti, že tohle je tady přísně zakázáno! Tak tedy nechápu, jestli si pan Fajt představuje, že na jeho komentované prohlídce bych třeba konzumovala chleba s řízkem, stojíc u vitrín a zapíjela to nápojem. My jsme to zažili a byl to nepříjemný pocit, protože trochu se napít je dnes běžné a potřebné.
Trochu jsem odbočila. Vrátím se k myšlence, jakým způsobem chtěl ředitel NG představit Karla IV. návštěvníkům. Pro výstavu udělal jistě mnoho, hlavně z hlediska zajištění soch a dalších exponátů. Trochu mě, jako milovníka historie překvapí, když hned na začátku rozhovoru pro noviny řekne, že je pitomost nazývat Karla IV. Otcem národa. Samozřejmě, že redaktor se pídí po pikantnostech, tak dále řekne, jak vypíchl oko Janu Očkovi z Vlašimi. No a aby toho nebylo málo, sdělí, že Češi vždy dávali Karlovi jakousi auru. Já myslím, že takhle by měl mluvit třeba ve svém kolektivu, mezi historiky, já osobně zastávám názor, že není nutno říkat opravdu vše, tedy v tomto případě oslav 700. výročí. No a protože není vše jen bílé, musíme na Karlovi najít také něco špinavého. Pokud někdo vládne 32 let, jako tento panovník, není možné, aby se něco nenašlo, zvlášť ve středověku, to si uvědomme. V souvislosti s výstavou byly vždy uvedeny pogromy na Židy za jeho vlády. Takže v některých momentech může mít některý návštěvník výstavy, který je úplně z jiného oboru než je historie, pocit rozčarování, že dosud zažil na Karla IV. chválu a ejhle, jaký on byl! Takže tak, jako p. Fajt chtěl představit našeho jediného císaře lidem, i z té horší stránky, tak bych řekla, že možná je chybou, že on bere, alespoň části Čechů, určité iluze.
Zájem lidí o výstavu byl značný, což se asi očekávalo. Velké plus je, že tam byly vystaveny originály. Pak přijmu i to tlumené světlo, ze kterého mě asi po hodině už začaly bolet oči. Některé texty na tabulích byly umístěny tak, že tam byl světelný odlesk nebo byly příliš vysoko, takže to bylo někdy špatně čitelné. Za chybu beru zákaz focení, protože lidé tam chodí a fotí ze zájmu. A my bychom ten zájem měli spíš podpořit a ne pořád zakazovat.